25 października 1921

Kolei o Helu.

Do samego portu w Pucku dobiega już kolej, która około Smarzewa przez Wielką Wieś, Chałupy, Kuźnice, Jastarnię i Bór, doprowadzona tuż do Helu t. J. łączy cały półwysep i wielkie morze z Puckiem a wkrótce przez Selepnię i Kokosznię złączy z całą Polską, omijając, w razie potrzeby nieżyczliwy Gdańsk.

 

Kolej jest zbudowana szybko i sprawnie, wojskowo, przez nasze kompanie kolejowe. A trudności były niemałe. Dzięki uprzejmości kapitana Muellera, inżyniera, kierującego robotami, miałem możność przejechać tą koleją cały jej przebieg pięćdziesięciokilometrowy i stwierdzić obecny stan wykonanych prac... Kolej gotowa, pozostało wykonanie szczegółów : wykończenie budynków stacyjnych, a głównie utrwalenie toru.

 

To była największa trudność: walka z lotnemi piaskami, przenoszonemi z miejsca na miejsce przez wiry morskie. Niemcy zazdrośnie spoglądający na budowę tej kolei na którą się nie zdecydowali w swoim czasie, oczekiwali, że poniesiemy tu właśnie fiasco. Sposób jednak się znalazł: oto pociągi zwożą z poblizkich wzgórz glinę, którą obsypują tor i ubijają, poczem sieją się rośliny, specyalnie lubiące grunt gliniasty lub same dziko kiełkując, doskonale wzmacniają grunt i trzymają tor. Również Niemcy przepowiadali, że ten subtelny piasek nabijać się będzie w osie, i będzie psuł je. I to zażegnano.

 

Pozostało niebezpieczeństwo zaprószenia ognia i spalenia sosnowego lasu, wśród którego przebiega kolej. Byłoby to wielką klęską dla całego półwyspu, gdyż ten las właśnie trzyma i wzmacnia wąski przesmyk, usypany przez morze. To też zarząd kolei zwraca najpilniejszą uwagę na to: po każdym przejściu pociągu strażnik konny objeżdża teren, Parę drobnych wypadków, pomimo to już się zdarzyło. Jedyny sposób zmienić paliwo. Sprowadzono już lokomotywę, opalaną produktami nafty, nie dającemi iskier z koniina. Gdy kolej z rąk wojskowego zarządu przejdzie do administracyj kolei państwowych i ta sprawa będzie uregulowana odpowiednio.

 

Ta szybka ł sprawna budowa kolei zaimponowała Niemcom i Kaszubom i nie można nie oddać pochwały naszym wojskowym inżynierom, którzy szybko wykonali dzieło o doniosłem znaczeniu ogólno-państwowem.

 

Ilustrowany Kuryer Codzienny, 02-08-1921

Aby dodać komentarz prosimy o zalogowanie się.